20:00

Pomidorowy, jasny chleb orkiszowy z czarnym sezamem

Chleb pomidorowy na mące orkiszowej upiekłam w ramach comiesięcznego wspólnego wypiekanie pieczywa.
Pierwszy raz piekłam chleb orkiszowy i przyznaję, że współpraca z mąką orkiszową układała mi się całkiem pozytywnie. Chleb wyszedł z lekkim pomidorowym posmakiem i ... obficie dziurawy:) Najbardziej smakowała mi w nim pyszna skórka.

Składniki na 2 bochenki (robiłam 1 z połowy  porcji):

Zaczyn:
  • 55 g aktywnego zakwasu z mąki żytniej razowej (T2000)
  • 200 g mąki orkiszowej białej (T 700)
  • 200 g wody
  • 1 jabłko (u mnie słodkie), starte na tarce o małych oczkach
Wszystkie składniki wymieszać w misce. Miskę zakryć folią i pozostawić minimum 12 godzin. 

Ciasto właściwe:
  • cały zaczyn
  • 400 g zmiksowanych pomidorów z puszki
  • 350 g mąki orkiszowej białej (T700)
  • 300 g mąki pszennej chlebowej (T650)
  • 1 łyżka miodu
  • sezam czarny (ilość wg uznania - u mnie siemię lniane)
  • 15 g soli
  • mąka pszenna do podsypywania w trakcie przekładania i formowania ciasta
Do zaczynu dodać zmiksowane pomidory, sól, miód i sezam. Następnie stopniowo dodawać przesiane mąki ( musiałam zwiększyć ilość mąki, ale zależy to pewnie od stopnia wodnistości pomidorów). Wyrobić ciasto mikserem (ze spiralnymi końcówkami) przez około 5 minut. Ręcznie - 10 minut. 
Ciasto pozostawić do wyrośnięcia na około 3 godziny. 
W tym czasie dwukrotnie złożyć ciasto (na trzy, obficie podsypując mąką). Uformowane ciasto przełożyć do koszyka do wyrastania. Kiedy wyrośnie przełożyć na blachę (wyłożoną papierem do pieczenia), szybko naciąć żyletką lub ostrym nożem. Piec w temp 250 stopni przez 15 minut (na dno piekarnika wrzucić kilka kostek lodu), a następnie przez około 30 minut, co 10 minut zmniejszając temperaturę pieczenia o 15 stopni. 


Autorką przepisu jest Dana

Chleb upiekli również:


18 komentarzy:

  1. Przepiękny Aniu:) ... oj ta skórka pyszna była:) buziaki i dziękuję za kolejne wspólne pieczenie:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Aniu, wyszedl ci tak cudownie chrupiacy, ze najchetniej poczestowalabym sie kromeczka :) Dziekuje za wspolne pieczenie i pozdrawiam swiatecznie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Uroczy Aniu!
    Widać,że mięciutki,cudnie wyrośnięty.
    Dziękuję!

    OdpowiedzUsuń
  4. Jestem pod wrażeniem każdego następnego z naszej piekarni, u Ciebie pajdy są bardzo swojskie,aż się chce od razu posmarować masłem i zjeść.Z połowy składników wychodzą zgrabniejsze bochenki, ja niestety upiekłam mutanta dla całego pułku szwoleżerów.

    OdpowiedzUsuń
  5. Przepięknie dziurasty, cudownie kolorowy.
    Dzikuję za kolejną piekarnię !

    OdpowiedzUsuń
  6. Pięknie wygląda;)) Dziękuję za wspólną akcję!

    OdpowiedzUsuń
  7. Mnie też skórka zachwyciła, choć środek był równie urzekający:)
    Dziękuję za kolejny wspólny bochenek!

    OdpowiedzUsuń
  8. Mistrzowski dziurawiec:)
    dziekuję

    OdpowiedzUsuń
  9. Piękny chleb !
    Dziękuję za wspólny czas przy piekarniku :-)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ale ładny bochenek! Dziękuję i do następnego wspólnego pieczenia:-) pozdrawiam, Ela

    OdpowiedzUsuń
  11. Piękny i puszysty, dziękuje za wspólne pieczenie i do nastepnego.

    OdpowiedzUsuń
  12. Oj tak, dziury piękne i skórka przepyszna. :)
    Dziękuję za kolejne wspólne chwile. :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Cudowne dziury! Ładny chlebek. Pozdrawiam i dzięki za wspólne pieczenie! Spokojnych świąt!

    OdpowiedzUsuń
  14. Pięknie wyrósł, wspaniale dziurzasty:) Dziękuję za wspólne pieczenie i życzę radosnych Świąt!

    OdpowiedzUsuń
  15. Cudnie dziurawy :)! Dziękuję za wspólne pieczenie i pozdrawiam :)!

    OdpowiedzUsuń
  16. Jaki cudowny! te dziury w miękiszu nadają charakteru!
    Dziękuję za wspólnie spędzony czas i do następnego razu!

    OdpowiedzUsuń
  17. Hi! I could have sworn I've been to this website before but after checking through some
    of the post I realized it's new to me. Nonetheless, I'm
    definitely glad I found it and I'll be book-marking and checking
    back often!

    My webpage דרושים (jobnews.co.il)

    OdpowiedzUsuń