08:51

Makowiec na kruchym spodzie

makowiec
Ten makowiec to absolutny hit moich świątecznych wypieków. Prosty w wykonaniu, bo skorzystałam z gotowej masy makowej (oczywiście można też zrobić swoją, ale mi już nie wystarczyło czasu). W każdym razie smakował nam bardzo. Najlepszą opinię wydał mu jednak mój brat mówiąc, że po jego zjedzeniu polubił makowce. 
Ciasto upiekłam w tortownicy (26 cm), ale można go upiec też w większej blaszce, bo jest naprawdę wysoki. 

Jeżeli  chcesz upiec makowiec z domową masą makową zapraszam tutaj

Składniki:

  • 250 g masła
  • 5 jajek
  • 2,75 szklanki mąki
  • 1,5 szklanki cukru pudru (do piany)
  • 1 łyżka cukru pudru (do ciasta)
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • szczypta soli
  • 1 łyżka kakao
  • masa makowa (u mnie 900 g) - uwaga! na rynku są różne masy, zwróćcie uwagę na procentową zawartość maku, jeżeli masa jest wodnista koniecznie należy ją odsączyć
  • 0,5 szklanki włoskich orzechów
makowiec
Z masła, żółtek, mąki, proszku do pieczenia i łyżki cukru pudru zagnieść ciasto. Podzielić je na 3 części i jedną z nich połączyć z kakao. Ciasto włożyć do woreczków i schłodzić w zamrażalniku. 
Białka ubić na sztywną pianę z dodatkiem szczypty soli i 1,5 szklanki cukru pudru (najpierw na sztywno białka z solą, a następnie małymi partiami dodawać cukier puder). 
Na blaszkę (wyłożoną papierem do pieczenia) zetrzeć na tarce o grubych oczkach jedną część jasnego ciasta. Następnie wyłożyć masę makową (ja moją wzbogaciłam o posiekane orzechy włoskie). Na mak zetrzeć ciasto kakaowe, wyłożyć pianę i na wierzch ciasto jasne. Piec około 45 minut w 180 stopniach. Najlepsze na drugi dzień - kiedy masa makowa stężeje, ale jedliśmy też od razu po ostudzeniu i było pyszne. 








60 komentarzy:

  1. wygląda wspaniale!
    ach, ależ bym zjadła takiego makowca.

    OdpowiedzUsuń
  2. Mniam;) Obłędnie pyszny makowiec;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Karmel-itka - ja też bym teraz zjadła, ale już nie ma:)
    DarkANGELika - dokładnie, obłędnie pyszny:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Cudny Aniu! Ja sie w tym roku poddalam- makowca juz by nikt nie przejadl, bo ledwo dalismy sobie rade z sernikiem i malym tortem... Ale mam jeszcze Nowy Rok i zawsze moge poszalec bez okazji, bo masa makowa zostala w ilosciach przerazajacych! :):):)

    Pozdrawiam!

    www.lejdi-of-the-house.bloog.pl

    OdpowiedzUsuń
  5. pyszny musiał być!! Bo wygląda super

    OdpowiedzUsuń
  6. Lejdi-of-the-house - na Nowy Rok będzie idealny!:)
    Zauberi - nieskromnie stwierdzam, że był:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Kusząca ta pianka. W takiej postaci makowca jeszcze nie jadłam :)

    OdpowiedzUsuń
  8. No właśnie, ja też bym nie wpadła na pomysł z pianką na makowcu, super:)

    OdpowiedzUsuń
  9. Slyvvia - ja też nie i zdecydowanie ten makowiec wgrywa:)
    BasiaP - dziękuję:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Mam masę makową!!! Zrobię koniecznie w tym tygodniu. Twój makowiec wygląda przepysznie!!!

    OdpowiedzUsuń
  11. Wygląda pysznie, robię podobnie sernik, muszę następnym razem spróbować z masą makową :)

    OdpowiedzUsuń
  12. swietnie sie prezentuje i mysle, ze smakuje pycha:)

    OdpowiedzUsuń
  13. ale apetyczne :) choć już nie mogę, to pewnie bym się skusiła na jeden kawałek ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Ale babka - to koniecznie trzeba ją zaużyć:)
    Avelina - polecam wypróbować:)
    Aga - długo nie będę czekać żeby go ponownie zrobić;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Kulinarne-smaki - ja też już nie mogę:), ale 2 dni odwyku i znowu będę mogła:)

    OdpowiedzUsuń
  16. Ależ on pysznie wygląda :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Grażyna - a ja właśnie u Ciebie kaczuszkę podziwiałam, ale się zgrałyśmy:)

    OdpowiedzUsuń
  18. Wspaniale wygląda ten makowczyk!
    Ja robiłam struclę, ale Twój też mi się podoba:)

    OdpowiedzUsuń
  19. Majana - ja miałam robić struclę, ale w ostatniej chwili plany zmieniłam i dobrze się stało, bo bym go nie poznała:)

    OdpowiedzUsuń
  20. Ale ładnie kontrastuje ten mak z pianą! Bardzo elegancko wygląda w tym zestawieniu :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Wygląda troszkę jak pleśniak :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Mniamusne - dziękuję za uznanie:)
    Kabamaiga - nawet więcej niż troszkę:)To pleśniak z makiem:)

    OdpowiedzUsuń
  23. jak Ty to robisz Aniu, ze masz taką cudowną pianke na makowcu ...moja zawsze osiada:( ...mimo tego, ze ubita na sztywno i cukier rozpuszczony do końca:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jola - po prostu ubijam...możesz spróbować dodać łyżeczkę mąki ziemniaczanej.

      Usuń
  24. Ojej!!!! Uwielbiam ciasta z dodatkiem maku! A do tego ten kruchy spód! Obłęd ;-D


    www.przysmakiewy.pl

    OdpowiedzUsuń
  25. wygląda smakowicie i pewnie taki jest, chyba tez upieke, dzięki za przepie Jola

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jola - ja chyba go upiekę na święta, bo był naprawdę boski:)

      Usuń
  26. Ania, czy to jest ciasto podróżujące? (250 km w bagażniku, lub tylna półka ok 3-3,5 h jazdy). Bo ja mam już dość podróżujących keksów (chociaż, jako podróżnicy wypadają świetnie) :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Iwona - on mi wygląda na takiego co lubi podróżować:) Myślę, że w blaszce bez problemu dojedzie.

      Usuń
  27. Aniu dzięki tej piance wyglada fantastycznie:) .... pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  28. Najpyszniejsze ciasto jakie kiedykolwiek jadłam ^^
    Dzięki!
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Marzenia do spełnienia - niezmiernie mi miło, że tak smakowało!:)

      Usuń
  29. Właśnie siedzi w piekarniku, rumieni się i pachnie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gosia - bardzo jestem ciekawa czy smakował:)

      Usuń
    2. Smakował! jeden z najlepszych jakie jadłam :) Na stałe zagości w naszym domu!
      Dziękuję za podzielenie się przepisem :-)

      (http://gosioowo.blogspot.se/2013/10/makowiec.html)

      Usuń
  30. Szukam wlasnie cos o makowcu. Tak mmi sie kolatalo po glowie, zeby do kruchego ciasta dodac zamiast mase jablkowa mase makowa. I znalazlam twoj przepis. Wiec dziala. Napewno zrobie :) Dziekuje i promyki sle :)

    OdpowiedzUsuń
  31. zrobiłam! moja pianka niestety opadła i zaginęła w cieście, ale całość jest baardzo smaczna :)
    A tutaj moje dzieło: http://planeta-smaku.blogspot.com/2013/12/makowiec-na-kruchym-spodzie.html
    pozdrawiam i życzę Wesołych Świąt!

    OdpowiedzUsuń
  32. Wypróbowałam! W smaku cudo! A że użyłam za dużej blachy to już mój problem.

    OdpowiedzUsuń
  33. Wielokrotnie piekłam to ciasto, jeżeli na pianę nie zetrze się jasnego ciasta, tylko małe spłaszczone fragmenty poukłada się na niej, aby były przerwy między nimi, zamiast glutowatej pianki wyrośnie super beza.

    OdpowiedzUsuń
  34. Witam.Chciałam zapytac jakiej firmy mak do tego makowca kupuła bo jest ich tyle i sa rozne i niekiedy przez mam nie wychodza. Wiec wole zapytac ;))) a chce upiec na świeta tacie bo uwielbia makowce!!! Z gody dziekuje:* Kocham Pani Bloga ! Pozdrawiam Edzia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe słowa. Wtedy używałam masy makowej z firmy Helio - nie dam teraz głowy uciąć czy nadal jest takiej samej jakości (ogólnie trzeba patrzeć na to, co ma w składzie). W tym przepisie robiłam masę makową sama - proszę spojrzeć, nie jest skomplikowana :) http://bajkorada.blogspot.com/2014/12/makowiec-na-biszkopcie-migdaowym.html

      Usuń
  35. Dzień dobry .Chciałabym się dowiedzieć ,jakich rozmiarów powinna być blacha ,aby wyszło tak piękne ciasto.Beata

    OdpowiedzUsuń
  36. kabamaiga moja babcia robi plesniaka który tak wygląda.

    OdpowiedzUsuń
  37. Robiłam w tym roku na święta i wyszło wspaniałe a dzis robiłam jeszcze raz na Nowy Rok. Super przepis szybki i prosty a ciasto wychodzi fantastyczne. Gorace pozdrowienia i Szczęśliwego Nowego Roku 2016.

    OdpowiedzUsuń
  38. Nie lubie makowca, niezależnie kto go zrobi. W tym roku jednak jedyne czym dysponowalam z tzw.polskich smakow świąt Bożego Narodzenia to masa makowa. Przez przypadek znalazlam ten przepis i zrobiłam... wyszlo pycha a wyslane rodzicom zdjecia poskutkowaly tym ze wnajblizsze święta z nimi to ja robie makowca. Oczywiście wg.tego przepisu :-)

    OdpowiedzUsuń
  39. właśnie go robię,oby się udał

    OdpowiedzUsuń
  40. Piekłaś z termoobiegiem czy bez?

    OdpowiedzUsuń
  41. witam, ciasto pyszne, ale przykro mi jak cholerka, bo zawsze piana opada, nie ma efektu dla oka :( juz nie wiem co zle robie , piana w misce sztywna i lsniaca, a po wyjeciu z piekarnika praktycnie jej nie ma, poradz cos please
    Joanna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety nie wiem... A nie pieczesz czasem z termoobiegiem?

      Usuń
  42. Witam. Właśnie próbuje tego cuda z makiem , jeszcze ciepły ale smak jest obłędny. Długo szukałam przepisu na kruche ciasto , zawsze było za twarde a to jest doskonale. Ciasto rozpływa sie w ustach. Dziękuje za przepis :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę. Od kilku dni chodzi za mną makowiec - chyba czas zużyć zapas maku :)

      Usuń
  43. Mam pytanie, o jakich wymiarach użyć blachę prostokątna, aby ciasto wyszło takie jak u Ciebie. Nie mam tortownicy, a blach prostokątnych sporo, stąd moje pytanie. Iza

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem jakie posiadasz rozmiary. Moja najmniejsza to 23 × 33 i to jest mniej więcej 1 i 1/3 porcji w stosunku do tortownicy 26 cm. Jeśli masz trochę mniejszą niż taka 23 × 33 to będzie idealna.

      Usuń
  44. Makowiec rewelacja. Zrobił furorę. Świetny przepis. Wyszedł za pierwszymrazem. Dzięki

    OdpowiedzUsuń
  45. Ja też zrobilam😊 Wyszedł przepyszny! Dzisiaj zmodyfikuje trochę te wersję na wersję Wielkanocna z masą serową 🙂
    Dziękuję za świetny przepis!

    OdpowiedzUsuń