10:40

Szarlotka


Marzyła mi się od dawna taka szarlotka cała zamknięta w kruchym cieście. 
Nie chciałam żeby ciasta było dużo, cieniutka warstwa i dużo jabłek. 
Ta szarlotka taka właśnie jest, mocno jabłkowa, nie za słodka. Dla mnie idealna. 

Składniki (tortownica 23 cm):

  • 1 i 1/2 szklanki mąki 
  • 4 żółtka
  • 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 125 g masła
  • 4 łyżki cukru
  • 1 i 1/2 kg jabłek (u mnie słodko-kwaśne) + cukier do smaku (dałam 2 łyżki trzcinowego) + 2 łyżeczki cynamonu
  • 100 ml mleka
  • 2 łyżki bułki tartej
Jabłka umyć, obrać i zetrzeć na tarce o dużych oczkach. Dodać cynamon i ewentualnie cukier do smaku i dusić przez około 15 minut. 
Z mąki, żółtek (białka można zamrozić), proszku, masła i cukru zagnieść ciasto. 1/4 ciasta odłożyć, a pozostałą częścią wykleić blaszkę do pieczenia (wcześniej wysmarowaną masłem). Wyklejanie jest dość misterne, ponieważ warstwa ciasta jest naprawdę cienka - należy wykleić spód i brzegi (tak około 3-4 cm). Spód ciasta nakłuć widelcem i podpiec w 180 stopniach ok. 15 minut. 
W tym czasie przy pomocy miksera wymieszać pozostawioną część ciasta z mlekiem. Ciasto powinno być gładkie, bez grudek (jak na naleśniki, jeżeli będzie zbyt gęste to dodać odrobinę mleka). 
Na gorący, podpieczony spód wsypać bułkę tartą i wyłożyć jabłka. Wyrównać wierzch i wylać przygotowane ciasto. Całość piec ok. 45 minut w 180 stopniach. 

*proporcje ciasta spisałam jakiś czas temu z któregoś z blogów, ale nie mogę teraz odnaleźć źródła...




13 komentarzy:

  1. Dla mnie też idealna, bo zdecydowanie wolę warstwę jabłek od ciasta kruchego. Mniam! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. RedHead - można jeść z mniejszymi wyrzutami sumienia:)

      Usuń
  2. Mam kupione jabłka i przymierzałam się dziś do Twojego innego przepisu na szarlotkę (tradycyjna - przepis z krupczatką ) , a tu proszę :) . Chyba będzie placek z tego przepisu :) Sylwia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sylwia - obie pyszne:) Wybór należy do Ciebie:)

      Usuń
    2. Szarlotka ,a w zasadzie torcik szarlotkowy z powyższego przepisu wychodzi idealny. Polecam.

      Usuń
    3. A jednak zrobiłaś tą :)

      Usuń
  3. taak, nie ma to jak szarlotka i tak jak u Ciebie,lubię gdy jest duuużo jabłek :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Mmm, pełna jabłek, obłędnie pachnąca cynamonem... Szarlotka idealna :)

    OdpowiedzUsuń
  5. A bulka tarta to do posypania podpieczonego juz ciasta?

    OdpowiedzUsuń
  6. Czy ta bułka tarta i mleko są konieczne czy można pominąć?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bułkę tak. Mleko musi zostać.

      Usuń
    2. No to mogę się zgodzić ;)
      No to jutro działam ;D

      Usuń