16:39

Chałka okrągła z rodzynkami

okrągła chałka

Chałka jest bardzo wdzięcznym wypiekiem. Może uchodzić zarówno za pyszne ciasto, jak i słodkie pieczywo. 
Przepis na tradycyjną chałkę z kruszonką podawałam już tutaj (klik). Tym razem dodałam do niej rodzynki i inaczej splotłam. 
W takiej formie bardziej jednak przypomina ciasto. 







Składniki:

  • 3 szklanki mąki pszennej
  • 100 g roztopionego i ostudzonego masła
  • 2 żółtka (1 białko przyda się do smarowania po wierzchu)
  • 1/2 szklanki cukru
  • cukier waniliowy (16 g)
  • 1 niepełna szklanka mleka
  • 7 g suchych lub 25 g świeżych drożdży
  • 1/2 szklanki rodzynek
Z podanych składników wyrobić ciasto (w przypadku użycia świeżych drożdży przygotować rozczyn (drożdże + łyżeczka cukru + pół szklanki mleka), dodając rodzynki na sam koniec. Ciasto pozostawić do wyrośnięcia (ok. 1 godzinę). Wyrośnięte ciasto podzielić na 6 równych części i z każdej uformować wałek. 


Przepleść 3 wałeczki z pozostałymi trzema, tak jak na drugim zdjęciu. a następnie zapleść cztery warkocze (zdjęcie 3). Każdy z warkoczy podwinąć pod spód chałki (zdjęcie 4).
Chałkę przełożyć na blachę (wyłożoną papierem do pieczenia) i posmarować białkiem. Pozostawić do ponownego wyrośnięcia - ciasto nie wyrasta jakoś spektakularnie, ale powinno się lekko napuszyć. 
Piec w 180 stopniach - około 45 minut (przed wyjęciem najlepiej sprawdzić patyczkiem, czy środek jest wystarczająco wypieczony). 

8 komentarzy:

  1. lubie chalki , ale maz za nimi nie przepada wiec ich nie pieke :) bo musialabym wszystko zjesc :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Krzywa kromeczka - ja bym nie miała z tym problemu :) Zawsze można upiec z mniejszej porcji :)

      Usuń
  2. ja mam w domu ten sam problem :) tylko ja je lubię, a jeśli mam aż tyle dla siebie to uznaję, że szkoda zachodu :) ale przepis ciekawy... może skorzystam z następnego :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ania - nie pozostaje nic innego, jak znaleźć kogoś kto lubi i upiec na spółkę :)

      Usuń
  3. Łał, wygląda niesamowicie! Ja tak chałki zapleść nie umiem...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gin - zobacz na instrukcję, to naprawdę nic trudnego :)

      Usuń
  4. Aniu przepięknie ją zaplotłas:) U nas wszyscy kochają chałki i wszystko co drożdżowe, nawet na dziś mam zamówienie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jola - u mnie też są zawsze amatorzy, Nawet dobrze wystudzić nie dadzą :)

      Usuń