19:59

Zakwas na żurek

zakwas domowy, zakwas żytni



























Nie mogłam się w tym roku zabrać za nastawienie zakwasu, ale w końcu się udało. Przy sprzyjającej temperaturze (śnieg za oknem, więc kaloryfery grzeją...) powinien być gotowy za 4-5 dni. 
Już nie mogę się doczekać żurku... z jajkiem i białą kiełbasą...mmmmm:)

Przepis na żurek znajdziecie tu (klik)



Składniki:

  • 5 łyżek mąki żytniej ("drobnej" - można kupić taką specjalną "na żurek", ale może być też razowa T2000)
  • 700 ml przegotowanej i ostudzonej wody
  • 3-4 ząbki czosnku (obrane i przekrojone na pół)
  • 2 listki laurowe
  • 3 kulki ziela angielskiego
  • 3 kulki czarnego pieprzu
domowy żurek na zakwasie
Do słoika wsypać mąkę, dodać przyprawy oraz wodę i całość dokładnie wymieszać. Odstawić w ciepłe miejsce - słoik przykryć gazą lub ściereczką. Co jakiś czas zamieszać. Po 4-5 dniach zakwas powinien nabrać kwaskowego smaku (wtedy można go zakręcić i schować do lodówki). 

7 komentarzy:

  1. Aniu, też wczoraj zrobiłam, ale ja dodaję kawałek razowego chleba :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Grażyna - można z chlebem:) Twój się dzięki temu szybciej ukisi:)

      Usuń
  2. Jeszcze nigdy nie robiłam zakwasu na żurek. Ale wypróbowanie przepisu zostawie już sobie na po świętach, bo święta w tym roku poza domem. Sylwia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sylwia - po świętach też będzie smakował:) A może nawet lepiej, bo nie będzie miał konkurencji w postaci innych smakołyków:)

      Usuń
  3. Nie jestem odpowiedzialna za żurek w tym roku, bo święta wyjazdowe, ale przy najbliższej okazji chętnie skorzystam z Twojego przepisu :).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Evitaa - ja stacjonarnie:) i odpowiedzialna jestem za wszystko:):):)

      Usuń
  4. Zakwas domowy wypróbowałam ! Został zjedzony w postaci pysznego żurku. Polecam! Sylwia.

    OdpowiedzUsuń