wtorek, 18 grudnia 2012

Zakwas z buraków

W wieczór wigilijny polskie społeczeństwo się dzieli. 
Dzieli się opłatkiem. 
Dzieli się na tych, którzy lubią karpia i na tych, którzy nie lubią. 
Dzieli się również na tych, którzy jedzą barszcz i tych, u których na stole zagości zupa grzybowa. 
I oby tylko takie rzeczy nas dzieliły!

Wracając jednak do barszczu... u nas na stole to właśnie on króluje (w rodzinie mojego męża jadało się zupę grzybową, ale to ja tu rządzę...znaczy gotuję:)). Zresztą mąż nie narzeka, bo barszczyk lubi:)
Olek wręcz uwielbia, Ewa również zajada...Hania nie ma wyjścia...:)
W tym roku będzie to barszcz na zakwasie. 
Domowym, naturalnym. Jeszcze dziś możecie go nastawić. 

Składniki na zakwas (u mnie 1 słoik litrowy i 1 półlitrowy):

  • 1 kg buraków
  • 2 listki laurowe
  • 3 ząbki czosnku
  • litr przegotowanej i ostudzonej wody
  • 1 łyżka soli
Buraki obrać ze skórki i pokroić w plastry lub kawałki. Włożyć do słoików. Dodać listki laurowe i obrane ząbki czosnku. Całość zalać wodą z solą. Słoiki zakręcić i ustawić w ciepłym miejscu (np. koło kuchenki gazowej). Po 3-4 dniach słoiki odkręcić, odłowić pianę (woda powinna być kwaskowa) i ponownie zakręcić. Przechowywać w lodówce. Buraki można nastawić z wyprzedzeniem ( około 2 tygodni przed świętami, a nawet i wcześniej)

Przepis na barszcz znajdziesz TUTAJ

17 komentarzy:

  1. Zrobię ...jeszcze zdążę bo całkiem zapomniałam, dzięki :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dorota - to się cieszę, że przypomniałam:)

      Usuń
  2. Mój też ise juz kisi:) W tym roku będzie pyszny barszczyk:) buziaki zasyłam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jola - też mam nadzieję, że będzie pyszny:)

      Usuń
  3. U mnie barszczyk na zakwasie z uszkami - obowiązkowo :)
    Zakwas juz nastawiony !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Grażyna - u mnie już nawet uszka zamrożone:)

      Usuń
  4. Aniu w rodzinie mojego męża też jada się grzybową :) No i jak jesteśmy tam,to jest grzybowa, a jak tu, to jest barszcz.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kabamaiga - i to się nazywa kompromis:)

      Usuń
  5. U mnie także będzie barszczyk, jak co roku, a pierwszy raz robię go z zakwaszanych buraków. Zakwas robię ciut inaczej,ale mam nadzieję,że mi wyjdzie pyszny barszczyk:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Majana - to życzę nam już teraz pysznych barszczyków:)

      Usuń
  6. A u mnie i barszcz i grzybowa:) Nie dalo sie inaczej - maz za grzybowa ja za barszczem:) No i czego by nie wybrac to tego drugiego brakowalo a w koncu w Swieta trzeba sie uszczesliwiac haha Zakwasu nigdy nie robilam sama... moze sprobuje kiedys:) Twoj wydaje sie prosty jak... barszcz haha Acha a uszka tez juz mam zamrozone:) Pozdrawiam swiatecznie!:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Marzena - mój się nie domaga, bo grzybową co jakiś czas gotuję. Ale nie ukrywam, że też lubię:) Przy czym na wigilijnym stole muszę mieć barszcz - i obowiązkowo muszę go rozlać:)

      Usuń
  7. Przed świętami "nastawiłam" barszczyk do zakiszenia. Jeden w kamionce , jak to zwykle robiłam - przykryty ściereczką i drugi w słoiku - zakręcony. Oba barszcze wyszły bardzo dobre, z tym że ten w słoiku szybciej się ukwasił i miał bardziej wyrazisty smak. Było to mile zaskoczenie i jak dla mnie nowy sposób kiszenia pysznego barszczyku. Pozdrawiam - Sylwia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sylwia - cieszę cię, że się udał:) Mój barszcz w tym roku był wyśmienity - dodaliśmy soku jabłkowego (polecam). Po świętach synek miał niedosyt i nastawiłam kolejny i jedliśmy w Nowy Rok.:)

      Usuń
    2. A że zapytam, w którym momencie sok jabłkowy się dodaje ?

      Usuń
    3. Na sam koniec, w momencie ostatecznego doprawiania.

      Usuń
    4. Dziękuję.

      Usuń

O mnie

Moje zdjęcie
Dlaczego Bajkorada? Ponieważ doradzam jak gotować proste posiłki dla całej rodziny, (trójki dzieci) a w wolnych chwilach piszę bajki.

Szukaj po haśle

agrest ajvar akcje konkursowe amarantus ananas anchois awokado babeczki babka Bajeczna Fabryka bajgle BAJKI bakalie bakłażan banan banany bazylia beza bezglutenowe białka bigos biszkopt bita śmietana boczek borówki botwinka Boże Narodzenie bób brokuł brownie brukselka brzoskwinie budyń bulion bułka buraki cake pops cebula chałka chałwa chipsy chleb chrusty ciasta ciasteczka na 10 rączek ciastka ciastka drożdżowe ciastka Olka ciasto ciasto bezglutenowe ciasto czekoladowe ciasto drożdżowe ciasto francuskie ciasto parzone ciasto ucierane ciasto z oliwą ciasto z owocami ciecierzyca coolomat cukinia curry cydr cynamon cytryna czarna rzepa czekolada czereśnie czosnek daktyle danie jednogarnkowe deser dla rodziców do pieczywa drożdże dynia dżem eklery fasola faworki fenkuł figi Filmy flaki galaretka garnek rzymski gęś gnocchi gofry gołąbki groch groszek gruszki grzyby humor imbir indyk inne jabłka jagody jagodzianki jajka jajko jarmuż jogurt kaczka kajmak kakao kalafior kalarepa kalmary kapary kapusta karkówka karmel Karnawał kasza kasza gryczana kasza jaglana kasza jęczmienna kasza manna kasztany kawa keks kiełbasa kisiel kiszona kapusta kluski kminek knedle knish kokos koperek kopytka kotlety krokiety królik kruche ciasto kruszonka kuchnie świata kukurydza kurczak kurczak wędzony kurki kurkuma lazania leczo lody lukier łosoś majonez mak makaron makowiec makrela maliny mandarynki mango marcepan marchewka masa budyniowa masa czekoladowa masa kajmakowa masa serowa masa śmietanowa masa truskawkowa masa z pianek marshmallow mascarpone masło orzechowe maślanka mazurek mąka gryczana mąka kasztanowa mąka kukurydziana mąka orkiszowa mąka razowa mąka żytnia mięso mielone mięta migdały miód mleko mleko kokosowe mleko skondensowane mleko w proszku młoda kapusta moje dzieci morele mozzarella mrożonki muffinki murzynek musli na parze nagrody i wyróżnienia naleśniki natka pietruszki nektarynki nutella obiad obiad na słodko ogórek ogórek kiszony ogórki Olek recenzuje oliwa oliwki omlet oponki orzechy oscypek otręby owoce morza pancakes panierowane papryka parmezan pascha pasta pasztet pączki pesto pęczak pieczarki pieczywo pierniki pierogi pistacje pizza placki placuszki płatki jęczmienne płatki owsiane podroby podróże polewa czekoladowa POLITYKA PLIKÓW COOKIES pomarańcza pomidory pomidory suszone por porzeczki przemyślenia matki-kulinarki przetwory przyjęcie dla dzieci ptysie pulpety rabarbar racuchy radicchio recenzje filmów recenzje filmów dla dzieci recenzje gier recenzje książek recenzje restauracji ricotta risotto rodzynki rogale rogaliki rolada roszponka rozmaryn rukola ryby ryż rzodkiewki sajgonki sałata sałatka sałatki samsa schab seler seler naciowy semolina ser ser feta ser kozi ser pleśniowy ser pleśniowy. serek homogenizowany serek topiony sernik sezam siemię lniane skorupki waflowe słonecznik soczewica soja sok sos beszamelowy sos czosnkowy sos pomidorowy sos sojowy sól strucla sucharki surimi surówka szafran szarlotka szczaw szczypiorek szparagi szpinak szybki obiad szynka śledź śliwki śmietana śniadanie tarta Tłusty Czwartek tofu topinambur torty trufle truskawki tuńczyk twaróg Viva la pasta wafle Walentynki wanilia warsztaty warzywa gotowane wątróbka Wielkanoc wieprzowina wino wiśnie wołowina z dżemem z owocami zakwas pszenny zakwas zytni zapiekanka zdrowie zielony groszek ziemniaki zrazy zupa zupy żelatyna żółtka żółty ser żurawina żurek

Prawa autorskie

Wszystkie teksty oraz zdjęcia potraw zamieszczane na blogu są wyłącznie mojego autorstwa. Osoby zainteresowane powielaniem, publikacją bądź innego rodzaju wykorzystaniem zamieszczanych tu treści proszę o kontakt pod adresem e-mailowym: a.cirin@wp.pl.