16:08

Ciasto drożdżowe ze śliwkami duża blacha

ciasto, śliwki, drożdżowe

Kiedy przychodzi sezon na śliwki ciasta ze śliwkami pojawiają się u nas często. Królują ucierane i drożdżowe. Szczególnie takie z dużą ilością kruszonki.
Ten przepis to porcja na dużą blachę (u mnie 25 cm x 35 cm, ale może być większa, ponieważ ciasto wyrasta naprawdę bardzo wysokie).

Składniki: 
  • kilogram śliwek (węgierek lub innych)
  • 4 szklanki mąki
  • 100 g masła (roztopionego i ostudzonego)
  • 50 g świeżych drożdży (lub 2 opakowania suchych)
  • 1/2 szklanki cukru + 1 łyżka
  • 2 jajka
  • 1 szklanka letniego mleka
  • kruszonka: 100 g masła, 2/3 szklanki cukru, 1 i 1/4 szklanki mąki
Śliwki umyć i wyjąć pestki. Pokroić na połówki lub ćwiartki. Z masła, cukru i mąki zagnieść kruszonkę (rozcierając rękami składniki aż do uzyskania grudek) i umieścić ją w lodówce. 
Drożdże rozetrzeć z łyżką cukru i 1/4 szklanki mleka - odstawić do wyrośnięcia. 
Mąkę, jajka i cukier umieścić w dużej misce. Dodać masło oraz mleko i rozczyn z drożdży. Wyrobić ciasto - ręcznie lub przy pomocy miksera ze spiralnymi końcówkami. Odstawić w ciepłe miejsce - ciasto powinno podwoić objętość. 
Wyrośnięte ciasto przełożyć do blaszki (wyłożonej papierem do pieczenia lub posmarowanej masłem). Wyrównać rękami (ręce można oprószyć mąką jeśli ciasto się klei). Na cieście ułożyć śliwki - rozcięciami do góry. Całość posypać kruszonką. Odstawić na 15 minut w ciepłe miejsce. 
Wstawić do piekarnika rozgrzanego do 180 stopni i piec ok. 45 minut. 





9 komentarzy:

  1. Mniam! Jak za dawnych czasów u babci! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Zrobiłam,wyszło przepyszne😁dzięki za przepis 😁

    OdpowiedzUsuń
  3. Pyszne. Polecam wyrabiać mikserem. Zawsze wychodzi .

    OdpowiedzUsuń
  4. Zdecydowanie najlepszy przepis! Zrobiłam z rabarbarem i truskawkami i jest przepyszny. Dziękuję i polecam!

    OdpowiedzUsuń
  5. Właśnie wstawiłam do piekarnika. Mam nadzieję, że wyjdzie pyszne, bo uwielbiam drożdżowe ciasto! :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja teraz robię 😍 mam nadzieję że będzie pyszne 😁

    OdpowiedzUsuń
  7. Przepis super. Odzyskałam wiarę w swoje umiejętności.Ostatnio piekłam chyba 4 lata temu i mi nie wyszedł. od tamtej pory unikałam drożdżowca. A ten urósł ekstra.Dzięki

    OdpowiedzUsuń