czwartek, 21 marca 2013

Babka marmurkowa

babka

Babka marmurkowa nierozłącznie kojarzy mi się z weekendowym popołudniem i kawą u babci. Robiłam już kilka razy, ale jakoś nie doczekała się publikacji, bo nie do końca byłam zadowolona. Ten przepis (proporcje z babki Oli) bardzo polecam. Babka jest w sam raz wilgotna, również na drugi dzień. Dla mnie idealna. Świetnie sprawdzi się również jako wypiek na Wielkanoc. 

Składniki (tortownica 26 cm z kominkiem):

  • 3 szklanki mąki
  • 4 jajka
  • 200 g masła
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 2 łyżki kakao
  • 1 szklanka cukru
  • 1 szklanka mleka
  • 1 łyżka soku z cytryny
  • cukier puder do oprószenia po wierzchu






Masło utrzeć z cukrem na puszystą masę (dokładnie i długo, bo to gwarancja udanej babki). Następnie cały czas miksując dodawać  po jednym jajku. Dodać mleko i mąkę (wlewać i wsypywać na przemian) oraz sok z cytryny i proszek do pieczenia. 
Z ciasta odłożyć 1/3 i wymieszać z kakao. 
Blaszkę natłuścić i wlać (rozsmarować łyżką, ponieważ ciasto jest dość gęste) połowę jasnego ciasta, następnie ciasto kakaowe, a na wierzch pozostałe jasne.










Ciasto piec w 160-170 stopniach około 1 godziny. Sprawdzić patyczkiem przed wyjęciem. 
Ostudzić a następnie wyjąć z formy. Oprószyć po wierzchu cukrem pudrem. 

15 komentarzy:

  1. Odpowiedzi
    1. Magdalena - właśnie zjadam ostatni kawałek, do kawki:)

      Usuń
  2. Mnie się ta babka ze smakami dzieciństwa kojarzy. Pysznie wygląda :).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Evitaa - mi też, ale wtedy nie lubiłam kakaowej części:)

      Usuń
  3. O,jaka jest śliczna :)
    A ja zawsze lubiłam kakaową część w babkach :) A jak z bratem i mamą jako dzieci robiliśmy zebrę, to lubiłam mieszać tę kakaową część i potem oblizywać łyżkę i miskę. Zresztą zawsze musieliśmy się zamieniać , żeby było sprawiedliwie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Majana - dla mnie wylizanie kakaowej byłoby wówczas karą:) Teraz już nie:)

      Usuń
  4. Aniu,
    marmurkowa znaczy dla mnie babcina.
    Z nią kojarzy mi się podwieczorek niedzielny,kakao i wesoły czas.
    Ach te wspomnienia...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Amber - czyli mamy podobne wspomnienia:)

      Usuń
  5. Babka "siedzi" w piekarniku, ok 22 godz. powinna być gotowa. Tę babka znam pod nazwą "babka łaciata", kiedyś taką piekłam, już nie pamiętam jakie były dokładnie moje proporcję, bo przepis gdzieś się zawieruszył. Z przyjemnością ją dzisiaj pieklam. Pozdrawiam- Sylwia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sylwia - jesteś niesamowita:) Czekam na relację z konsumpcji:)

      Usuń
  6. Połowy babki już nie ma, wszystkim nam bardzo smakuje, zwłaszcza dzieciom! Ciasto piekłam w foremce "babka z kominem" i jak już ciasto było w foremce, to przez myśl mi przeszło, że ciasto może mieć problem z wyrośnięciem, bo jest go dosyć dużo. Babka jednak pięknie wyrosła, aczkolwiek na samym spodzie jest troszkę zakalcowata, co w smaku wcale nie przeszkadza, jest pyszna i delikatna. Następnym razem upiekę babkę w podobnej foremce jak Ty Aniu, i myśle że ten problem nie wystąpi. Dziękuję i pozdrawiam. Sylwia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wydaje mi się, że taka foremka jak moja do tej babki jest najlepsza (moja babcia piekła zawsze w keksówkach lub w prodiżu z kominkiem). Jak widać mały zakalec nie przeszkodził, a następnym razem będzie z pewnością idealnie:) Ja do pieczenia babek dopiero się przekonuję, bo długi czas wychodziły mi wyłącznie z zakalcem:)

      Usuń
  7. Aniu, Twoja babka posypana cukrem pudrem ma taki klimat z dzieciństwa. Jak widzę nie tylko ja o tym pomyślałam :)
    Kakaową też muszę zrobić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ola - Zrób koniecznie:) Fajnie się przy niej wspomina:)

      Usuń
  8. Bardzo, ale to bardzo lubię babki:) .... bardziej chyba nawet piec niz jeśc .... choć w sumie to chyba i to i to:). Taka babka jak Twoja to babka z dzieciństwa, pieczona przez Babcię lub mamę ...tak wyczekiwana:)

    OdpowiedzUsuń

O mnie

Moje zdjęcie
Dlaczego Bajkorada? Ponieważ doradzam jak gotować proste posiłki dla całej rodziny, (trójki dzieci) a w wolnych chwilach piszę bajki.

Szukaj po haśle

agrest ajvar akcje konkursowe amarantus ananas anchois awokado babeczki babka Bajeczna Fabryka bajgle BAJKI bakalie bakłażan banan banany bazylia beza bezglutenowe białka bigos biszkopt bita śmietana boczek borówki botwinka Boże Narodzenie bób brokuł brownie brukselka brzoskwinie budyń bulion bułeczki bułka buraki cake pops cebula chałka chałwa chipsy chleb chrusty ciasta ciasteczka na 10 rączek ciastka ciastka drożdżowe ciastka Olka ciasto ciasto bezglutenowe ciasto czekoladowe ciasto drożdżowe ciasto francuskie ciasto parzone ciasto ucierane ciasto z oliwą ciasto z owocami ciecierzyca coolomat cukinia curry cydr cynamon cytryna czarna rzepa czekolada czereśnie czosnek daktyle danie jednogarnkowe deser dla rodziców do pieczywa drożdże dynia dżem eklery fasola faworki fenkuł figi Filmy flaki galaretka garnek rzymski gęś gnocchi gofry gołąbki groch groszek gruszki grzyby humor imbir indyk inne jabłka jagody jagodzianki jajka jajko jarmuż jogurt kaczka kajmak kakao kalafior kalarepa kalmary kapary kapusta karkówka karmel Karnawał kasza kasza gryczana kasza jaglana kasza jęczmienna kasza manna kasztany kawa keks kiełbasa kisiel kiszona kapusta kluski kminek knedle knish kokos koperek kopytka kotlety krokiety królik kruche ciasto kruszonka kuchnie świata kukurydza kurczak kurczak wędzony kurki kurkuma lazania leczo lody lukier lukier plastyczny łosoś majonez mak makaron makowiec makrela maliny mandarynki mango marcepan marchewka masa budyniowa masa czekoladowa masa jagodowa masa kajmakowa masa serowa masa śmietanowa masa truskawkowa masa z pianek marshmallow mascarpone masło orzechowe maślanka mazurek mąka gryczana mąka kasztanowa mąka kukurydziana mąka orkiszowa mąka razowa mąka żytnia mięso mielone mięta migdały miód mleko mleko kokosowe mleko skondensowane mleko w proszku młoda kapusta moje dzieci morele mozzarella mrożonki muffinki murzynek musli na parze nagrody i wyróżnienia naleśniki natka pietruszki nektarynki nutella obiad obiad na słodko ogórek ogórek kiszony ogórki Olek recenzuje oliwa oliwki omlet oponki orzechy oscypek otręby owoce morza pancakes panierowane papryka parmezan pascha pasta pasztet pączki pesto pęczak pieczarki pieczywo pierniki pierogi pistacje pizza placki placuszki płatki jęczmienne płatki owsiane podroby podróże polewa czekoladowa POLITYKA PLIKÓW COOKIES pomarańcza pomidory pomidory suszone por porzeczki przemyślenia matki-kulinarki przetwory przyjęcie dla dzieci ptysie pulpety rabarbar racuchy radicchio recenzje filmów recenzje filmów dla dzieci recenzje gier recenzje książek recenzje restauracji ricotta risotto rodzynki rogale rogaliki rolada roszponka rozmaryn rukola ryby ryż rzodkiewki sajgonki sałata sałatka sałatki samsa schab seler seler naciowy semolina ser ser feta ser kozi ser pleśniowy ser pleśniowy. serek homogenizowany serek topiony sernik sezam siemię lniane skorupki waflowe słonecznik soczewica soja sok sos beszamelowy sos czosnkowy sos pomidorowy sos sojowy sól strucla sucharki surimi surówka szafran szarlotka szczaw szczypiorek szparagi szpinak szybki obiad szynka śledź śliwki śmietana śniadanie tarta Tłusty Czwartek tofu topinambur tort torty trufle truskawki tuńczyk twaróg Viva la pasta wafle Walentynki wanilia warsztaty warzywa gotowane wątróbka Wielkanoc wieprzowina wino wiśnie wołowina z dżemem z owocami zakwas pszenny zakwas zytni zapiekanka zdrowie zielony groszek ziemniaki zrazy zupa zupy żelatyna żółtka żółty ser żurawina żurek

Prawa autorskie

Wszystkie teksty oraz zdjęcia potraw zamieszczane na blogu są wyłącznie mojego autorstwa. Osoby zainteresowane powielaniem, publikacją bądź innego rodzaju wykorzystaniem zamieszczanych tu treści proszę o kontakt pod adresem e-mailowym: a.cirin@wp.pl.